بازاریابی محصولات پوستی

راهنمای جامع بازاریابی محصولات پوستی؛ از استراتژی تا اجرا

بازاریابی محصولات پوستی یکی از مهم‌ترین مواردی‌ست که هر فروشنده با فروشگاه چه آنلاین و چه حضوری در این حوزه؛ باید درباره آن بداند. بازار محصولات پوستی یکی از پررونق‌ترین صنایع در حوزه زیبایی و سلامت است. با افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان درباره مراقبت از پوست، تقاضا برای انواع کرم‌ها، سرم‌ها و محصولات درمانی بیشتر شده است.

در این فضای رقابتی، استفاده از استراتژی‌های بازاریابی محصولات پوستی مؤثر و فروش هدفمند می‌تواند باعث افزایش سهم بازار و سودآوری بیشتر شود. در این مقاله، به بررسی روش‌های بازاریابی و تکنیک‌های فروش محصولات پوستی می‌پردازیم تا بتوانید در بازار رقابتی عملکرد بهتری داشته باشید.

راهنمای بازاریابی محصولات پوستی

مراحل بازاریابی محصولات پوستی که زیر هم لیست شده اند.

اگر کرم، سرم، صابون یا سایر محصولات مراقبت از پوست و مو را به صورت آنلاین می‌فروشید، ایجاد استراتژی بازاریابی و برند مراقبت از پوست یکی از راه‌هایی است که می‌توانید فروش خود را افزایش دهید و محصولات خود را به بازار عرضه کنید.

برنامه‌های بازاریابی محصولات پوستی موفق می‌تواند شامل کمپین در رسانه‌های اجتماعی، کار با اینفلوئنسرها و ایجاد محتوا باشد؛ اما این کار از پایه‌های بیزینس شما شروع می‌شود. این بدان معناست که برند شما، توضیحات محصول شما و اینکه چگونه خود را از رقبا متمایز می‌کنید.

شناخت صدای منحصر به فرد کسب و کارتان و اینکه به چه کسانی می‌فروشید، اولین قدم برای کشف نحوه بازاریابی برندتان است. هر برند مراقبت از پوست از نظر نحوه انتخاب مخاطب هدف، ظاهر و انتخاب محصولات متفاوت است.

در این بررسی اجمالی، ما به استراتژی بازاریابی محصولات پوستی، ایده های ارتقای آن، تبلیغات مراقبت از پوست و موارد دیگر خواهیم پرداخت.

بیشتر بدانید: راهنمای راه اندازی آنلاین شاپ لوازم آرایشی بهداشتی

1. تعریف برند خود و شناخت بازار هدف

تصمیم گیری در مورد اینکه دقیقاً برند شما چیست و چه کسی از آن خریداری می کند، مرحله اول برنامه بازاریابی محصولات پوستی شما است. شما نمی‌توانید به مشتریان بالقوه بگویید که از خط مراقبت از پوست شما چه انتظاراتی داشته باشند تا زمانی که دقیقاً آنچه را که می‌فروشید و دلیل آن را مشخص نکنید.

برند شما فقط لوگو و نام تجاری شما نیست. این بدان معناست که وقتی از محصول یا خدمات شما استفاده می‌کنند، بفهمید که چه چیزی می‌توانید به عنوان یک مزیت به مشتریان ارائه دهید. ارزش پیشنهادی شما باید خاص باشد، شما را از رقبا متمایز کند از مشکلات و دردسرهای خریدارانتان بکاهد.

چند سوال که باید از خود بپرسید:

  1. محصولات یا خدمات شما چه کاری می‌توانند انجام دهند که دیگران نمی‌توانند انجام دهند؟ آیا استفاده از آنها آسانتر است یا موثرتر از رقبای شما؟
  2. محصولات شما چه مشکلات پوستی، بهداشتی یا آرایشی را می‌توانند برطرف یا بهبود بخشند؟
  3. چه چیزی فروشگاه شما را منحصر به فرد می‌کند؟ آیا از مواد تخصصی یا کاملا طبیعی استفاده می‌کنید؟ آیا تعهدی به اقدامات دوستدار محیط زیست دارید؟

در این موراد اسم فروشگاه شما نیز مهم است؛ اسم فروشگاه شما باید واضح دقیق و در عین حال زیبا باشد. به عنوان مثال Ordinary خود را به عنوان “فرمولاسیون های بالینی با یکپارچگی” معرفی می‌کند، همچنین این نام تجاری را به بسته بندی خود منتقل می‌کند، که دارای ظاهری منظم و ساده است که مواد فعال هر محصول را برجسته می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش برای انتخاب اسم آنلاین شاپ لوازم آرایشی

برای مشخص کردن بازار هدف خود نیز سوالات زیر را از خود بپرسید:

  1. سن، جنسیت، قومیت و سطح درآمد مشتریان شما چقدر است؟
  2. علایق و سرگرمی های آنها چیست؟
  3. کجا زندگی می کنند؟
  4. آنها بیشتر از چه شبکه های اجتماعی استفاده می کنند؟
  5. آنها از محصولات مراقبت از پوستی که استفاده می کنند چه می خواهند؟
  6. آنها در حال حاضر از چه محصولاتی استفاده می کنند؟
  7. چه چیزی آنها را برای امتحان یک محصول جدید ترغیب می‌کند؟

2. توضیح محصولات خود به بهترین نحوه

یکی از مؤلفه‌های کلیدی بازاریابی محصولات پوستی مؤثر، توانایی شما در درک و مقابله با مخالفت‌های اصلی مشتریان است؛ مانند هر دلیلی که آنها را برای تکمیل یک خرید مردد کند.

در دنیای حال در سایت‌ها داشتن یک تصویر از محصول و دکمه خرید با رنگ‌های چشم‌گیر کافی نخواهد بود، به خصوص اگر یک محصول مراقبت از پوست لوکس می‌فروشید.

ترس مشتریان نقش تعیین کننده ای در انتخاب یا عدم انتخاب آنها برای خرید دارد. برای بیشتر انواع محصولات مراقبت از پوست، بزرگترین ترس مردم این است که “آیا جواب می‌دهد؟” مردم مدرک می‌خواهند، اما در خانه‌هایشان هستند، جلوی صفحه نمایششان نشسته‌اند و نمی‌توانند محصول را امتحان کنند. چگونه می‌توانید این ترس را کاهش دهید و شواهد ملموسی ارائه کنید که آنها باید به سبد خرید اضافه شوند؟

نوشتن توضیحات دقیق محصول یا تولید محتوای ویدیویی و توضیح آن به مشتریان خود؛ می‌تواند این روند را بهبود بخشد و نرخ فروش شما را افزایش دهد.

3. استفاده درست از اینترنت

بازاریابی محصولات پوستی

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای برند مراقبت از پوست شما می‌تواند راهی عالی برای فروش، ایجاد آگاهی از برند، یافتن بلاگر برای همکاری و ایجاد مشتریان وفادار باشد. این شبکه‌ها رایگان هستند و شما با فعالیت اصولی می‌توانید به راحتی در آنها رشد کنید.

اما شروع با یک استراتژی رسانه های اجتماعی می‌تواند دلهره آور باشد. پلتفرم‌های متعددی وجود دارد که برای چشم‌ها رقابت می‌کنند و دانستن اینکه از کجا شروع کنید دشوار است. بنابراین، گام اول این است که خودتان را غرق نکنید.

برخی از پلتفرم هایی که می توانید امتحان کنید عبارتند از:

  • تیک تاک
  • اینستاگرام
  • X (تویتتر سابق)
  • روبیکا

هر پلتفرم سبک محتوا، حساب‌هایی که به‌طور خاص برای کسب‌وکارها ایجاد شده‌اند، و گزینه‌های تبلیغاتی داخلی و سرویس‌های خاص خود را دارد. به عنوان مثال، مخاطبان TikTok واقعا برای اصالت و دیدن چهره های آشنا ارزش قائل هستند.  همچنین در حالی که اسنپ چت و تیک تاک کاملاً مبتنی بر ویدیو هستند، فیس بوک، ایکس و اینستاگرام به شما امکان می دهند هم فیلم ها و هم تصاویر ثابت را با هم ترکیب کنید.

با وجود پلتفرم‌های زیاد در دستان شما، مهم است که خود را خیلی اذیت نکنید. تلاش برای در دست گرفتن هر پلتفرم به طور همزمان دستورالعملی برای فرسودگی شغلی و محتوای نیمه کاره است که باعث ایجاد تعامل مورد نظر شما نمی‌شود. بهتر است در یک یا دو پلتفرم بسیار موثر باشید تا اینکه تلاش کنید و با همه آنها همراه باشید، به خصوص اگر تیم کوچکی دارید یا به تنهایی کار می‌کنید.

بنابراین برای شروع، یک یا دو پلتفرم (پیشنهاد ما اینستاگرام است) را که می‌خواهید در آن حضور داشته باشید، شناسایی کنید و به آنچه رقبا انجام می‌دهند و نحوه استفاده از پلتفرم‌های مختلف به روش‌های مختلف نگاهی بیندازید.

برای بازاریابی محصولات پوستی در هر پلتفرم تصمیم بگیرید:

  • چیزی که امیدوارید از پلتفرم به دست آورید (مثلاً فروش بیشتر یا آگاهی از برند)
  • مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند
  • اهداف شما چیست (مثلاً تعداد معینی از فالوورها یا پست های تعاملی در عرض شش ماه)
  • چه نوع محتوایی را در مجموعه مهارت خود ایجاد خواهید کرد

تنظیم این اهداف شما را در مسیر خود نگه می‌دارد و به شما کمک می‌کند بعداً تصمیم بگیرید که آیا استراتژی شما کار می‌کند یا خیر.

بیشتر بخوانید: نحوه فروش لوازم آرایشی در اینستاگرام

4. همکاری با بلاگر‌های آرایشی یا اسکین کر

همکاری با بلاگر ها می‌تواند تاثیر بسزایی در بازاریابی محصولات پوستی شما داشته باشد. اینفلوئنسرها و بلاگر‌ها معمولا بر اساس تعداد فالوورهایشان دسته بندی می‌شوند. در اینجا یک راهنمای کلی وجود دارد.

  1. نانو اینفلوئنسرها: 1000 تا 10000 فالوور
  2. میکرو اینفلوئنسرها: 10000 تا 100000 فالوور
  3. اینفلوئنسرهای سطح متوسط: 100000 تا 500000 فالوور
  4. کلان اینفلوئنسرها: 500000 تا 1 میلیون دنبال کننده
  5. مگا اینفلوئنسرها: بیش از 1 میلیون دنبال کننده

تعداد فالوورها به میزان پرداختی که یک اینفلوئنسر می‌تواند برای تبلیغات بگیرد، بستگی دارد. اینفلوئنسرهای بزرگ ممکن است بیشترین مخاطب را داشته باشند، اما معامله با آنها می‌تواند شش رقمی شود.

از طرف دیگر، اینفلوئنسرهای کوچکتر پول کمتری دریافت می‌کنند و احتمالاً می‌توانید فقط با ارسال یک پیام مستقیم یا ایمیل با آنها تماس بگیرید.

برای انتخاب بلاگر شما باید اول تکلیف‌های شب خود را انجام دهید. سعی کنید هشتگ های مرتبط با مراقبت از پوست را در پلتفرم های مختلف جستجو کنید و افرادی که ویو‌های خوبی می‌گیرند و تعامل پیج‌شان نیز مناسب است را پیدا کنید.

هنگامی که افرادی را پیدا کردید که از نحوه فعالیتشان خوشتان آمد، برای پرس و جو در مورد نرخ‌ها تماس بگیرید و مشخص کنید که می‌خواهید با چه کسانی کار کنید. به یاد داشته باشید، شما به آنها پیشنهاد می کنید، بنابراین به آنها بگویید چرا فکر می کنید برند شما برای آنها مناسب است.

هنگام انعقاد یک معامله بازاریابی تأثیرگذار، مهم است که انتظارات را مشخص کنید – آیا برای یک پست فید واحد پول می‌پردازید؟ استوری چند قسمتی؟ یه سری ویدیو؟ شفاف بودن در مورد آنچه انتظار می‌رود و قراردادن آن در یک قرارداد، همه چیز را برای همه شفاف خواهد کرد.

5. سرمایه گذاری برای سئو

بازاریابی محصولات پوستی

استفاده از سئو در بازاریابی محصولات پوستی حیاتی است. تئوری اصلی بازاریابی سئو این است که مطمئن شوید وقتی مشتریان بالقوه در جستجوی محصولات یا اطلاعات مراقبت از پوست هستند، به راحتی می‌توانند سایت شما را پیدا کنند.

بهینه سازی موتورهای جستجو هم هنر و هم مهارتی است که برخی افراد تمام حرفه خود را به آن اختصاص می‌دهند، اما لازم نیست برای شروع کار یک نابغه سئو باشید. شما ابتدا می‌توانید با تولید محتوا اصولی برای محصولات خود شروع کنید و سپس کم کم از یک فرد متخصص یا تیم سئو کمک بگیرید.

شروع سئو استمرار در آن می‌تواند پایه‌های فروشگاه شما را در اینترنت ثابت کند و فروش شما را افزایش دهد؛ البته به یاد داشته باشید؛ این حوزه بسیار رقابتی است؛ پس انتظار رشد یک شبه را نداشته باشید، با این حال امید خود را از دست ندهید!


برای موفقیت در بازاریابی محصولات پوستی، ترکیبی از روش‌های بازاریابی سنتی و دیجیتال ضروری است. استفاده از شبکه‌های اجتماعی، همکاری با اینفلوئنسرها، ارائه تخفیف‌های ویژه و ایجاد تجربه خرید شخصی‌سازی‌شده، می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش فروش داشته باشد. همچنین، توجه به کیفیت محصولات، تأمین‌کنندگان معتبر و تحلیل رفتار مشتریان از عوامل کلیدی در رشد پایدار کسب‌وکارهای فعال در این حوزه است. با اجرای استراتژی‌های مناسب، می‌توان علاوه بر جذب مشتریان جدید، وفاداری مشتریان فعلی را نیز تقویت کرد.

منبع: Skincare Marketing: 7 Strategies for Selling Beauty Products

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *